Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich używanie.
Więcej informacji o plikach cookies znajdziesz tutaj
Kliknij ZGADZAM SIĘ, aby ta informacja nie wyświetlała się ponownie
Paliwa alternatywneFakty i mity o gazieSamochód, a ekologiaKalkulator oszczędnościCiekawe w sieci

Fakty i mity o gazie

Każdy mit ma swoje podłoże. Wiele z tych na temat samochodowych instalacji gazowych powstało w latach 90, kiedy instalacjami gazowymi zajmowali się mechanicy bez wiedzy. Współczesny rynek szybko weryfikuje takich „fachowców” , w związku z tym zaniedbania do jakich dochodziło coraz rzadziej zdarzają się dzisiaj. Poniżej przedstawiamy wykaz najpopularniejszych tez na temat LPG i CNG. Jeśli masz więcej pytań na ten temat podjedź lub zadzwoń do mGas.

 

1. Gaz psuje samochód

Podstawą sprawnie funkcjonującej instalacji jest jej odpowiedni dobór i fachowy montaż. Liczne nieprofesjonalne firmy „gazowe” nęcone chęcią łatwego i doraźnego zysku montują najtańsze instalacje do wszystkich samochodów. To rzutuje na rozpowszechnienie tego mitu. Jeśli instalacja jest dobrze dobrana i poprawnie zamontowana w sprawnym technicznie samochodzie nie psuje ona samochodu.


2. Gaz psuje silnik

Może zepsuć jeśli zamontowany jest w samochodzie, w którym instalacja nie powinna być zamontowana. Paliwo gazowe ma inne właściwości niż benzyna: nie ma ołowiu, ma trudniejszy zapłon oraz wyższą temperaturę spalania. Mimo, że nowoczesne silniki przyzwyczajone są do pracy na paliwie bezołowiowym, to montaż instalacji w pewnych typach samochodów nie jest wskazany. Niektóre, nowe modele samochodów posiadają silnik wykonany z materiałów, które właściwie działają na benzynie, jadąc na gazie jednak znacznie skracają żywotność silnika. Rzecz nie leży jednak w „trującej” mieszance gazu, ale w kiepskiej jakości materiałach użytych do produkcji silnika.


3. Gaz nie nadaje się do nowego samochodu

Wielu mechaników chcąc uniknąć skomplikowanych montaży często odradza klientom montaż w nowych samochodach, powołując się na zalecenia producenta. Teza jest jednak całkowicie błędna, a dowodem na to jest fakt montowania instalacji LPG i CNG w autoryzowanych punktach sprzedaży np. Skoda, Chevrolet, Fiat, Opel, które objęte są okresem gwarancyjnym.


4. Gaz śmierdzi

Gaz jest celowo sztucznie nawaniany, by mógł być wyczuwalny. Gaz „czuć” głównie w starych samochodach, które nie były wyposażone w katalizator spalin i nie posiadają elektronicznych systemów kontroli składu mieszanki. To powoduje, iż gaz jest podawany do silnika nieprecyzyjnie, a co za tym idzie spaliny mogą mieć przykry zapach. W nowoczesnych, obecnie montowanych systemach wtrysku gazu problem ten właściwe już nie występuje.


5. Gaz jest niebezpieczny, bo wybucha

Gaz jest paliwem wybuchowym, ale tylko wtedy, kiedy jego stężenie w powietrzu wynosi od ok. 1,5 do 3%. W stężeniu mniejszym mieszanina nie zapala się w ogóle, a powyżej tego stężenia zapala się i płonie łagodnym płomieniem. Znacznie bardziej możliwym jest uzyskanie takiej mieszanki w zamkniętym pomieszczeniu, niż na otwartym powietrzu podczas jazdy samochodem. Statystyki dowodzą, że podczas wypadków samochodowych auta zapalają się od wycieku benzyny aniżeli od wybuchu gazu. Badania dowodzą także, że niemożliwe jest rozerwanie zbiornika.


6. Instalacja gazowa zajmuje dużo miejsca

Istnieje możliwość dopasowania miejsca montażu oraz wielkości zbiornika do indywidualnych potrzeb użytkownika i jego samochodu. Elektronika systemu znajduje się pod maską samochodu, miniaturowy przełącznik (benzyna/gaz) jest na desce rozdzielczej, a zbiornik najczęściej wpasowany jest w miejsce koła zapasowego – to wszystko powoduje, że instalacja gazowa może być niemal niewidoczna. Wyjątek stanowią instalacje na paliwo CNG, które z reguły posiadają znaczne większe zbiorniki.


7. Samochodami z gazem nie można wjechać na podziemny parking

Można korzystać z podziemnych parkingów. Jedynie w nielicznych, specjalnie oznaczonych miejscach, nie można zaparkować pojazdu z instalacją LPG (informuje o tym znak zakazu wjazdu). Wiąże się to z brakiem odpowiedniego systemu wentylacji.


8. Samochód na gazie ma kiepskie przyspieszenie

Pierwsze instalacje gazowe w samochodach z wtryskiem wielopunktowym ograniczały osiągi zarówno na gazie jak i na benzynie. Odczuwalny spadek mocy może być także efektem niewłaściwej regulacji czy złego montażu. Obecnie jednymi z najpopularniejszych instalacji LPG są systemy wtrysku gazu, które doprowadzają gaz bezpośrednio do kolektora, w okolicy fabrycznych wtryskiwaczy benzynowych – co pozwalna na niemal identyczną dynamikę jazdy jak na benzynie. Dostępne na rynku instalacje gazowe V generacji pozwalają nawet na lepsze osiągi, aniżeli na benzynie.


9. Samochód na gazie „strzela”

Charakterystyczne strzelanie może mieć miejsce gdy stan elementów układu elektrycznego w samochodzie jest nieprawidłowy. Taki objaw może także świadczyć o niewłaściwym dobraniu czy zamontowaniu instalacji. Najczęściej jednak następuje w samochodach, których instalacje nie podlegają regularnym kontrolom i wymianom niezbędnych elementów. Gaz jest paliwem bardziej wymagającym niż benzyna, dlatego niektóre elementy układu zapłonowego czy ssącego, głowica silnika czy zawory – muszą być odpowiednio kontrolowane. To najczęściej zaniedbanie właśnie tych układów jest główną przyczyną „strzałów” na gazie. Warto dodać, że "strzały" nie występują w sekwencyjnych instalacjach wtryskowych.


10. Gaz niedługo przestanie się opłacać

O gazie można powiedzieć, że jest „odpadem” powstającym przy produkcji ropy. Jego cena jest bezpośrednio powiązana z ceną ropy naftowej, ale nadal jest to odpad – będzie zawsze tańszy od właściwego produktu. Bez względu na zawirowania na rynkach ropy naftowej, będzie kosztował o 40-60% mniej od ropy.


Centrum obsługi pojazdów samochodowych mGas,
ul. Zakopiańska 9 , 30-418 Kraków,
Współrzędne GPS: 50°01.641` N, 19°56.022` E
Zobacz jak dojechaćAuto gaz Kraków

Wszelkie prawa zastrzeżone przez mGas
Wykonanie strony:
Programowanie: Krystian Kulik
Instalacje gazowe Kraków